Data publikacji: 2015-11-03
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Rusza MOVEMBER – listopadowa akcja społeczna profilaktyki raka jąder i prostaty
Kategoria: LIFESTYLE, Zdrowie
Konferencją prasową w Katowicach rozpoczęła się polska edycja akcji społecznej międzynarodowego ruchu Movember, którego głównym celem jest podnoszenie świadomości mężczyzn w zakresie profilaktyki raka jąder i prostaty.
Konferencją prasową we wtorek 3 listopada br. o godz. 10:00 w Centrum Nowoczesnych Technologii Informatycznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach rozpoczęła się polska edycja akcji społecznej międzynarodowego ruchu Movember, którego głównym celem jest podnoszenie świadomości mężczyzn w zakresie profilaktyki raka jąder i prostaty.
W ramach akcji propagowane jest szeroko pojęte dbanie o zdrowie mężczyzn i zwiększanie ich świadomości w tym zakresie. O tym mówi się w mediach zdecydowanie mniej niż o profilaktyce nowotworów u kobiet. Cel jest prosty – ratowanie życia poprzez edukowanie mężczyzn, m.in. o grupach ryzyka, jak badać się samemu i kiedy zgłosić się do lekarza (wcześnie zdiagnozowany rak jądra ma wyleczalność na poziomie 99%).
Symbolem akcji jest wąs, który mężczyźni zapuszczają cały listopad po to, by prowokować do dyskusji nt. zdrowia mężczyzn. Kobiety zaś często wspierają mężczyzn w podejmowaniu decyzji o wybraniu się do lekarza, dlatego też akcja kierowana jest również do kobiet.
Akcja w pigułce:
Zapuszczamy wąsy, by prowokować do dyskusji,
Piszemy, rozmawiamy o męskim zdrowiu,
Pozyskujemy środki na badania nad rakiem jąder i prostaty,
Motywujemy do aktywności i badań.
W akcję włączają się barbershopy w całej Polsce. Ponieważ mężczyźni często nie są chętni do rozmawiania o swoich problemach natury intymnej, w ramach akcji spotkania odbywają się w tym typowo męskim otoczeniu, by zachęcać do nauki samobadania, edukować w zakresie profilaktyki nowotworowej.
Podczas konferencji zaprezentowano ogólnopolski spot promujący akcję i profilaktykę nowotworów dotykających mężczyzn. Głosu na potrzeby spotu użyczyła Krystyna Czubówna. Zaprezentowano również materiały informacyjno-promocyjne akcji.
Goleniu brzytwą (i pozostawieniu wąsa) na mobilnym stanowisku fryzjerskim podczas konferencji prasowej poddał się jeden z ambasadorów akcji – Prorektor ds. Internacjonalizacji i Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, prof. dr hab. Sławomir Smyczek.
W czasie konferencji zaproszono do kibicowania podczas „Biegu dla Jaj” na 10km, który w ramach akcji odbędzie się 8 listopada br. w samym centrum Katowic. Pobiegną wąsacze, brodacze, panowie bez zarostu, a także panie wspierające akcję.
Trasa przebiegać będzie ulicami Katowic, kolejno:
START – Rynek, Teatralna, Moniuszki, Skargi, Stawowa, Mickiewicza, Dąbrówki, Opolska, Grundmanna, Stęślickiego (wzdłuż Parku Alojzego Budnioka), Misjonarzy Oblatów NMP, Katowicka, Ordona, Skrzypka, Olimpijska, wzdłuż NOSPR, Góreckiego, Ścigały, Kopalniana, Ryszarda, Wróblewskiego, Leopolda, Bohaterów Monte Cassino, 1 Maja, Bogucicka, META
– budynek Centrum Nowoczesnych Technologii Informatycznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach (ul. Bogucicka 5).
Szczegóły akcji na: www.movember.org.pl
Organizatorem akcji Movember Polska jest Fundacja „Kapitan Światełko”. Akcję w tym roku wspierają: firma Nationale-Nederlanden, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, IFMSA-Poland – Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny Oddział Śląsk, Cyrulik Śląski, Beard Shop, PolskiWąs oraz ambasadorzy akcji – wąsacze.
CYTATY:
Jakub Kajdaniuk, Prezes Fundacji „Kapitan Światełko”, organizator Movember Polska 2015.
Cytat:
„Movember to międzynarodowy ruch, unikalny zarówno w swojej idei jak i rozmachu. Przez lata w akcjach związanych z zapuszczaniem Wąsów brali udział sportowcy, aktorzy i celebryci, wspierając kampanię, której celem jest niepopularny przecież problem. Wąs służy tu jako prowokacja – do dyskusji na temat raka jąder i prostaty. W Polsce Fundacja "Kapitan Światełko" organizuje kampanię Movember po raz drugi. W 2014 roku odbyła się pilotażowa edycja, teraz wreszcie Polska doczekała się swojego wąsatego ruchu na wielką skalę.” – mówi Jakub Kajdaniuk.
Prof. dr hab. Sławomir Smyczek, Prorektor ds. Internacjonalizacji i Marketingu, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Cytat:
„Jako Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, konsekwentnie realizujemy zapisy naszej Misji, według której Uniwersytet angażuje się w sprawy ważne dla gospodarki i społeczeństwa, poczynając od macierzystego regionu. Sprawy szczególnie ważne dla społeczeństwa to również sprawy profilaktyki zdrowotnej. W maju 2014 roku wsparliśmy akcję Granat na Raka w ramach Akademickiej Koalicji na Rzecz Walki z Rakiem Szyjki Macicy. Teraz wspieramy akcję skierowaną do mężczyzn. Tym bardziej jest to dla nas ważne, że studenci oraz pracownicy uczelni wyższych znajdują się w grupach ryzyka zarówno raka jąder, jak i prostaty. Uczelnie są więc naturalnym środowiskiem, w którym taka edukacja profilaktyczna powinna być stosowana.” – wyjaśnia prof. Sławomir Smyczek.
„Nasze zaangażowanie w akcję to m.in. zorganizowanie dzisiejszej konferencji prasowej otwierającej oficjalnie tegoroczną edycję Movember Polska, ale także organizacja Biegu dla Jaj na dystansie 10 km, który odbędzie się w ramach akcji już w najbliższą niedzielę 8 listopada w samym centrum Katowic. Nasi studenci i pracownicy włączą się w bieg w roli wolontariuszy, a część pobiegnie wraz z innymi uczestnikami ulicami Katowic. START zlokalizowany będzie na katowickim rynku, META pod naszym budynkiem Centrum Nowoczesnych Technologii Informatycznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Już teraz zachęcam wszystkich do kibicowania.” – dodaje prof. Sławomir Smyczek.
Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej, Nationale-Nederlanden.
Cytat:
„Włożyliśmy dotychczas wiele energii w działania, mające na celu propagowanie profilaktyki nowotoworowej. Dziś wiemy, że przyniosło to wymierne korzyści. Dzięki współpracy i synergii naszych działań z wieloma partnerami – fundacjami i stowarzyszeniami – przebadało się z nami 3000 kobiet, a 10 000 odbyło konsultacje z lekarzami. Wysłaliśmy także prawie 9000 zaproszeń na bezpłatne badania onkologiczne” – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w Nationale-Nederlanden.
„Aktualnie, jako już Nationale-Nederlanden rozszerzamy spektrum naszych działań i tym samym robimy kolejny krok w tak ważnym temacie, jakim jest profilaktyka zdrowotna. W rozpoczętej przez nas kampanii „Cieszę się, że to zrobiłam/zrobiłem” po raz kolejny podejmujemy temat chorób nowotworowych. Tym razem działania adresujemy również do mężczyzn. Z organizatorami kampanii Movember Polska połączył więc nas wspólny cel – przekonanie panów do stosowania profilaktyki nowotworowej. Wierzymy, że dzięki takim niestandardowym akcjom zachęcimy mężczyzn do troski o to, co najważniejsze – własne zdrowie i życie. Bo profilaktyka nowotworowa to nic skomplikowanego i trudnego. Wystarczy tylko chcieć wdrożyć jej zasady do codziennego życia i konsekwentnie je stosować. Warto, bo jest to najprostszy krok do zdrowia” – wyjaśnia Marta Pokutycka-Mądrala.
Mateusz Klimek, Oddział Śląsk Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny IFMSA-Poland.
Cytat:
„Statystyki epidemiologiczne mówią, że nowotwory jąder dotykają 6 na 100 000 mężczyzn. Zauważyć można trzy przedziały wiekowe o największej częstotliwości zachorowań. Pierwsze dla wieku dziecięcego, drugie dla mężczyzn w przedziale 15-34. roku życia, co stanowi 70% zachorowań. Trzecią grupa zachorowań, to grupa osób po 60. roku życia. Liczba zachorowań na raka jądra w ciągu ostatnich 3 dekad wzrosła 3-krotnie. W 2012 roku województwo śląskie zajęło 2. miejsce pod względem liczby zachorowań. Nie wiadomo dokładnie, jakie są czynniki ryzyka rozwoju raka jądra. Pojawiają się doniesienia, że do czynników ryzyka mogą należeć: przebyte zapalenia jąder, uraz i inne przebyte choroby. Co do profilaktyki, na pierwszym miejscu powinno być samobadanie. Panowie powinni badać swoje jądra podczas kąpieli, kiedy worek mosznowy jest rozluźniony. Każde jądro bada się osobno za pomocą kciuka i palca wskazującego, którymi przetacza się i obmacuje jądra. Powinno się to robić nie za często, raz w miesiącu w zupełności wystarczy” – tłumaczy Mateusz Klimek z IFMSA-Poland.
„Z kolei liczba zachorowań na nowotwory prostaty – inaczej gruczołu krokowego – dynamicznie wzrastała w ostatnich trzech dekadach. 2012 rok przyniósł ok. 11 000 zachorowań na raka prostaty i w tym przypadku największy odsetek przypadł dla okręgu śląskiego (1500 zachorowań). Występuje głównie u mężczyzn powyżej 50. roku życia. Do czynników ryzyka należy dodatni wywiad rodzinny, czynniki środowiskowe, czynniki hormonalne, wzorce zachowań seksualnych (np. liczba partnerów seksualnych), przebyte infekcje gruczołu, czynniki dietetyczne i żywieniowe. Do działań profilaktycznych należą badania okresowe. Pierwsze, najłatwiejsze i zarazem najtańsze to badanie per rectum, czyli przez odbyt. Jeżeli do tego badania (30% wykrywalności) dodamy pomiar PSA w surowicy (antygen gruczołu krokowego), badanie USG, to wykrywalność raka wzrasta do ponad 90%. Kiedy natomiast się badać? Każdy potencjalnie zdrowy mężczyzna po 40. roku życia powinien odwiedzić lekarza urologa w celu profilaktyki onkologicznej.” – wyjaśnia przedstawiciel śląskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny IFMSA-Poland.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #LIFESTYLE #Zdrowie